Na sajmištu Osmog sajma bh. privrede u Centru Skenderija danas su održana i preostala tri panela u organizaciji Ministarstva privrede Kantona Sarajevo - oni iz oblasti startup poduzetništva, gaming industrije i poljoprivrede.
Panel o gaming industriji, kao grani privrede, naišao je na posebno interesovanje kod mladih, s obzirom na to da se radi o industriji koja sublimira druge oblasti kao što su grafički dizajn, video produkcija, influensing i sve ono što je u fokusu mladih današnjice. Panelisti iz Makedonije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine govorili su o razvoju i utjecaju gaming industrije u svijetu i regiji. Moderator panela, novinar N1 televizije Vladimir Čolaković u uvodnom govoru istakao je da je gaming industrija ne samo aktuelna i savremena, nego i industrija za koju moramo "uhvatiti voz" dok je još vrijeme.
S tim se složio i prvi panelista Nermin Hodžić, vlasnik i direktor prve bh. IT kompanije koja je okupila profesionalni gaming tim s kojim već nižu pobjede na međunarodnim takmičenjima.
„Gaming je neiskorišten segment u našoj državi, a puno je potencijala i talenta s kojim možemo razvijati, ne samo gaming timove, nego i vlastitu proizvodnju u gaming industriji. Gaming je danas ono što je IT industrija bila prije 10 godina, to je budućnost koja postaje sadašnjost i potrebno je samo potaknuti njen razvoj. Vjerujem da možemo stići zemlje regije“, kazao je Hodžić.
Stefan Savevski, direktor kompanije "Battle for Giostone", došao je iz Makedonije kako bi učestvovao na panelu Ministarstva. Kako je istakao, Makedonija već ima zakonsku infrastrukturu koja regulira gaming i dosta je lakše poslovati nego njegovim kolegama u Bosni i Hercegovini.
„Mi imamo zakone i kompanije koje već razvijaju gaming. Naša kompanija proizvodi vlastitu igricu. Nekad smo vlasnik i ja bili samo igrači, a onda smo i sami odlučili razviti svoju igricu. Kod nas funkcionira kriptovaluta i zato je sve lakše. Mi u našoj igrici nagrađujemo, odnosno plaćamo našim igračima za njihovo vrijeme, trud i vještine“, naveo je Savevski, ističući kako on zarađuje od gaminga još od djetinjstva.
Kao i svaka nova, posebno kreativna industrija, i gaming industrija u Bosni i Hercegovini susreće se s deficitom kadra za koji ne postoje specijalizirani studijski programi, već kompanije sam educiraju i obučavaju potencijalne programere, igrače i druge profile kadrova. Prvi studijski program za gaming interaktivni dizajn i video produkciju otvorit će se na Burch Univerzitetu, vjerovatno početkom sljedeće studijske godine, najavio je Ljubomir Todorović, profesor grafičkog dizajna na ovom univerzitetu. Naveo je da ovaj program otvaraju prateći sklonosti studenata i trendove tržišta kreativnih industrija.
Uz gaming neizostavno ide i influensing na društvenim mrežama, a na tu temu govorio je Davorin Šmit, vlasnik i direktor kompanije ARCH iz Zagreba, prve i jedine kompanije u regiji koja uvezuje influensere i gaming kompanije i igrače.
„Influenseri su danas neizostavni jer se industrija zabave u posljednjih deset godina rapidno mijenja. Ono što su mojoj generaciji bili strani filmovi, to su današnjim generacijama, od pet do 15 godina, influenseri. Preko njihovih sadržaja oni zavole određenu igricu i sami je počnu igrati, i to je moj posao - povezati dobrog influensera s dobrim igračima i kompanijama, jer svaki proizvod treba marketing. A sadržaji koje rade influenseri su proizvod koji se danas dobro prodaje, posebno ako je on talentiran igrač i dobar zabavljač. To je jednostavno dobitna kombinacija“, pojasnio je Šmit.
Ministar privrede Kantona Sarajevo Adnan Delić pratio je panel iz publike, a nakon završetka panela istakao da je važno početi pričati o gaming industriji, jer je to prvi korak da ona bude prihvaćena.
„Potrebno je promijeniti percepciju, stereotipe i vidjeti u kojem smjeru idu svjetski trendovi. Gaming industrija danas je jedna od najprofitabilnijih industrija i svakako ne smijemo kasniti s njenim prepoznavanjem, kao što smo kasnili s prepoznavanjem IT industrije, koja je danas jedna od najrazvijenijih industrija u našoj zemlji“, izjavio je ministar Delić.
Prema statističkim podacima, profit gaming industrije u svijetu u ovoj godini iznosi nešto više od 100 milijardi dolara, dok su predviđanja da će u narednoj godini profit ove industrije prelaziti 200 milijardi. Prošle godine ova industrija s oko 98 milijardi profita bila je profitabilnija od muzičke i filmske industrije zajedno.
„Globalizacija pomjera granice, mladi su pokretljiviji od generacija svojih roditelja i lako se odlučuju na odlaske, a Bosna i Hercegovina treba industriju koja će generirati nova radna mjesta i standard koji će biti konkurentan onom u zemljama Europske Unije i svijeta, jer je to jedini način da zadržimo mlade u Bosni i Hercegovini“, zaključio je nakon panel diskusije ministar Delić.